NYHETSBREV

Avesta Art 2017

I den storslagna gamla järnbruksanläggningen VERKET i Avesta pågår just nu den sextonde upplagan av Avesta Art. Utställningen har funnits sedan 1995 och har fortfarande samma ambition, att locka nya grupper av besökare samt tillföra Sverige en konstattraktion med och av internationellt intresse. Utställningen arrangeras av Avesta kommun och noterar varje år ca 20 000 besök, och blir med det hela Dalarnas centrum för samtidskonst.


Månaden är juni, platsen konstutställningen Avesta Art i början av sin utställningsperiod som pågår under sommaren. Temat på årets utställning är ”Identitet” och i kring detta reflekterar totalt sjutton konstnärer ur olika perspektiv, genom skiftande uttryck och tekniker. Vid utställningens början lägger man snabbt märke till Anders Sunnas färgstarka målning, som känns som en blandning av streetart och ett kollage. Målningen bryter av bra i den annars gråa och rostiga miljön kring Verkets gamla masugnkrans, och föreställer en sorgsen samisk pojke bredvid ett dundrande malmtåg och en monsterlik varelse som slukar pengar. Anders Sunna är själv same och utmanar och väcker frågor kring det samiska samhället och dess relation till storsamhället. Detta gör han tillsammans med fotokonstnären Michiel Brouwer som i samma rum ställer ut fotografier på storslagna landskap, där orörd natur möter människors ingrepp i form av gruvor och anrikning. Mötet mellan natur och industri skapar en intressant skildring, där metaller exploateras av stora företag, ofta utländska, i samernashistoriska ursprungsland Sápmi.

Några våningar längre ner, i själva masugnshallen, står en chopper, en motorcykel med högt styre och förlängd framgaffel. Motorcykelns sadel är hämtad från en häst, och konstverket illustrerar två olika hästkrafter som strålar samman.Både motorcykeln och sadeln leder tanken rakt ut till vidsträckta flacka fält, fluffiga moln mot klarblå himmel och vid horisonten fjärran berg. Båda symboliserar de frihet och skapar associationer till den amerikanska drömmen. Konstverket har skapats av Linda Bäckström från Gästrikland, som är känd för att skapa verk som stimulerar analys och diskussion. Detta märks också på den eleganta glittriga bil som svävar i taket och som klätts in i ett metalliskt glitterlack.

Ett verk som gör stort intryck är Melissa Hendersons verk med titeln PASSE-PARTOUT (passera överallt på franska). I det järnverkets gigantiska hall har hon i luftrummet i taket placerat alla världens flaggor i bokstavsordning. Under flaggorna har hon byggt upp ett migrationskontor, där man hör stämplar hamra i en slagverksinstallation. Ibland skapar stämplarna ett avtryck på ett vitt papper där det står REJET (avslag) och iblandPASSE-PARTOUT (passera överallt). Samtidigt är det dörrar runtomkring som stundom öppnas stundom stängs, och i bakgrunden rullar en film där man ser havet och hur människor på flykt färdas i bräckliga farkoster. Detta handlar såklart om vår samtids dramatiska frågor om människor på flykt. I samma stora hall figurerar en amerikansk kvinna som jagar fram med en rasande energi. Hon är klädd i en lila klänning och bakom henne avancerar röda hundar och stridslystna gamar på hennes kommando. Konstverket heter Let Slip The Dogs Of War (släpp krigets galna hundar lösa) och är skapad av konstnären Mary Sibande från Johannesburg i Sydafrika. Tanken med konstverket är att fånga in och synliggöra de känslor som var en del av livet för den sydafrikanska majoriteten under apartheid.

Många konstnärer som ställer ut 2017 begär med sina verk respekt för alla, oavsett kön, sexuell läggning och etnicitet. En av dessa är Leif Holmstrand från Malmö, som har skapat ett verk i form av en hög av övergivna barnvagnar. Denna installation väcker frågor såsom Är det livets mening att vi människor ska föröka oss? Är det en mänsklig rättighet att få barn?”.  En annan intressant konstnär som för första gången ställer ut sin konst utanför de traditionella gallerierna är Aidan Salakhova från Moskva. Många räknar henne som Rysslands första feministiska konstnär och i hennes tre verk på Avesta Art kan man se en bok med oskrivna blad, en gestalt i slöja och vita vackra tårar som hänger ned som droppar på en vit mur. Även detta syftar till att vända på perspektiv, ifrågasätta normer och förena det oförenliga.

Maja Gunn, född i Hallsberg, uppväxt i Ludvika och nu bosatt i Stockholm har porträtterat tre barn som framträder i fotografier, inspirerade av idoler från musikens värld, såsom Michael Jackson och Bob Marley. Det Maja gör är att utforska hur kläder påverkar bilden av människan, och vår kommunikation med varandra. Detta i form av att visa hur barn i lek ofta testar olika roller, något som utforskar deras syn på sig själva och på andra människor. Övriga exempel på de som ställer ut på Avesta Art är konstnärsduon Cooper & Gorfer, Larissa Sansour, barnboksförfattaren Pernilla Stalfelt, Alexander Tallén och Ella Tillema. Med i utställningen för andra året i rad är även den polska världskonstnären och virkgurun OLEK, som i år virkat in en hel bondstuga med hjälp av ett lokalt team av nyanlända kvinnor från Syrien och Ukraina.

Avesta Art levererar även i år samtidskonst med hög kvalitet. Det märks att konstnärerna är noggrant utvalda och att de alla har uppnått kriterierna kring årets tema, matchningen med industrimiljön och balansen med övriga konstverk. Avesta Art fortsätter att visa på olika nyanser av det liv vi lever på en plats där man alltid har ena foten i historien och en i framtiden. Detta skapar dynamik och utvecklingskraft, och det passar även väl in i en tid då många bruksorter som Avesta söker nya identiteter och värden att förknippas med parallellt med det äldre arvet.

Avesta Art har öppet från den 21 maj - 17 september mellan 10.00 - 18.00.
































Text och foto: Alma Hanser